Döntéshozatal, ülések
1. Döntéselőkészítés rendje, döntéshozatali eljárás Battonya Város Önkormányzat képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2016. (XII.1.) önkormányzati rendelete alapján
7. A képviselő-testületi ülés összehívásának szabályai
14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester együttes, tartós akadályoztatása esetén az ülést az Ügyrendi, Ifjúsági és Sport Bizottság elnöke hívja össze.
(2)[1] A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület tagjainak az ülés napját megelőzően legalább 8 nappal kézbesíteni kell. Az ülésen tárgyalandó előterjesztések Battonya város honlapján (www.battonya.hu) megtekinthetők, illetve onnan letölthetők. A képviselők részére minden napirendi ponthoz tartozó előterjesztés megküldésre kerül.
15. § (1) A képviselő-testületi ülésre szóló meghívó tartalmazza
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) a tervezett napirendeket,
d) a napirendek előadóit,
e) az ülés nyilvánosságát vagy zártságát,
f) a polgármester aláírását, a polgármesteri körbélyegző lenyomatát.
(2) A képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni
a) a települési képviselőt,
b) a jegyzőt,
c) az aljegyzőt,
d) a Békés Megyei Kormányhivatal vezetőjét,
e) a Mezőkovácsházai Járási Hivatal vezetőjét,
f) a település országgyűlési képviselőjét,
g) a helyben működő pártok vezetőit,
h) a helyi rendőrőrs vezetőjét,
i) a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
j) azon bizottságoknak a nem képviselő-testületi tagjait, amely bizottságokat a napirend érint,
k) a napirendi pontok előadóit,
l) a nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
m) az önkormányzati intézmények vezetőit,
n) a helyi egyházi vezetőket,
o) a település díszpolgárait,
p) az önkormányzati intézményekben működő érdekképviseletek vezetőit,
q) akiket a polgármester vagy meghatározott napirendhez szakértőként bármely képviselő indokoltnak tart,
r)[2] eseti jelleggel az olyan önszerveződő közösségek (civil szervezetek) képviselőit, amelyek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges.
16. § A képviselő-testület ülésének helyéről és időpontjáról a jegyző a település lakosságát a helyi kábeltelevízió útján, valamint a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtáblájára való kifüggesztéssel tájékoztatja. Egyidejűleg a város honlapján a meghívóval együtt közzéteszi a napirendi pontokhoz kapcsolódó írásos előterjesztéseket.
17. §[3] A képviselő-testület rendes nyilvános üléseit a helyi kábeltelevízió egyenes adásban közvetíti.
18. § Az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott zárt ülés elrendelésére a polgármester, bármely képviselő vagy a jegyző indítványára kerülhet sor.
19. § (1) A polgármester dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási jogot ad.
(2)[4]
8. Az előterjesztés
20. § (1) Előterjesztés benyújtására akkor kerülhet sor, ha az adott kérdésben a képviselő-testület döntése szükséges.
(2) Előterjesztést a polgármester, a települési képviselő és a képviselő-testület bizottsága, a frakció, valamint a jegyző nyújthat be.
(3) Szóbeli előterjesztés tehető a képviselő-testület ülésén, amelyet a napirendi javaslatról történő döntés előtt jelezni kell a polgármesternek. A határozati javaslatot szóbeli előterjesztés esetén is írásban kell a képviselő-testület tagjainak rendelkezésére bocsátani legkésőbb a napirend tárgyalásának megkezdéséig.
(4)[5] Költségvetési, gazdálkodási kérdésekben csak írásos előterjesztés alapján hozható döntés.
(5) Az előterjesztéshez határozati javaslatot kell készíteni. A határozati javaslat egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből és ha szükséges indokolásból áll. Az eltérő tartalmú határozati javaslatot külön- külön kell megfogalmazni. A határozati javaslatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.
A végrehajtás határidejére tett javaslat „azonnal”, „folyamatos” vagy naptári nap szerinti megjelölést használhat. Folyamatos határidő esetén meg kell jelölni az időközönkénti beszámolás időpontját is.
9. Sürgősségi indítvány
21. § (1) Sürgősségi indítványt a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a helyi nemzetiségi önkormányzatok és bármely képviselő terjeszthet elő.
(2) A sürgősség tárgyában a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(3) A sürgősség elfogadása esetén az indítványt a képviselő-testület első napirendként tárgyalja meg.
(4) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző napon 11 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
(5) Ha a sürgősségi indítvány tárgya valamely döntésre jogosult bizottság hatáskörébe tartozik, a képviselő-testület állást foglal arról, hogy magához vonja-e az ügyet.
(6) Ha a sürgősséggel a képviselő-testület nem ért egyet, dönt arról, hogy az ügyet mikor, hányadik napirendként tárgyalja.
10. A képviselő-testületi ülésének vezetése
22. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, távolléte esetén az alpolgármester, mindkettőjük egyidejű akadályoztatása esetén az ülést az Ügyrendi, Ifjúsági és Sport Bizottság elnöke vezeti.
(2) Az ülést a polgármester nyitja meg; megállapítja, hogy a képviselő-testület összehívása a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint történt, továbbá megállapítja a jelenlévő képviselők számát és számszerűen megállapítja a határozatképességet, majd kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.
(3) A polgármester az ülés teljes ideje alatt köteles ellenőrizni a határozatképességet. Ha a képviselő-testület határozatképtelenné válik, kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására; amennyiben az nem vezet eredményre, az ülést el kell napolni. A határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő-testületi ülést az előzetesen kitűzött napirenddel egy héten belüli időpontra össze kell hívni.
11. A tanácskozás rendje
23.§ (1) A határozatképesség megállapítását követően az polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére. Az ülés napirendjének elfogadásáról a képviselő-testület határoz.
(2) A napirendi pont elhalasztására vagy a sorrend megváltoztatására a döntés előtt a polgármester és bármely képviselő – indokolással – javaslatot tehet, melynek elfogadásáról a képviselő-testület dönt.
(3) Bármely képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(4) A képviselő-testület első napirendi pont keretében tárgyalja és dönt a lejárt határidejű határozatok, előterjesztések végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról. A határozatok végrehajtásáról a határidő lejártát követő ülésen kell beszámolni. A jelentésnek tartalmaznia kell a végrehajtás során tett intézkedések lényegét, azok eredményét, vagy végrehajtás akadályait, annak okait. Ezt követően a képviselő-testület dönt az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről és az átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámoló elfogadásáról. A hatáskör gyakorlója a beszámolót írásban nyújtja be a jegyzőhöz a rendes ülés napját megelőző, legalább 6 nappal korábban.
24. § (1) Az ülésvezető a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, melynek során először a napirend előadója a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet, majd az előterjesztést tárgyaló bizottság ismerteti az előterjesztéssel kapcsolatban kialakított bizottsági véleményt. A polgármester javasolhatja az egyes napirendi pontok összevont tárgyalását is.
(2) A napirendi pont tárgyalása során bármelyik települési képviselő kizárólag a napirendhez kapcsolódóan szólalhat fel. Az ülésvezető figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától vagy sértő kifejezést használ.
(3) A vita során a hozzászólások sorrendjét az ülésvezető határozza meg.
(4) Az előadóhoz a testületi tagok és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, melyekre a vita előtt válaszolni kell.
(5) A vita lezárására vagy a hozzászólások időtartamának meghatározására, számának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. Az indítvány felett a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(6) A vita lezárása után a napirendi pont előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) Az ülésvezető összefoglalójában tömören összegzi a vita lényegét, érdemben kitér az előterjesztésektől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő valamennyi felvetésre.
(8) A szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
(9) Az előterjesztő és a tárgy szerint érintett bizottság elnöke közvetlenül a határozathozatal előtt felszólalhat.
25. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatok felett kell dönteni.
(2) Szavazni a polgármester ezirányú kérdését követően „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodás”-sal lehet.
(3) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza.
(4)[6]
(5) Az Mötv. 50. §-ában foglaltakon túl minősített többség szükséges az alábbi ügyekben is:
a) hitelfelvétel,
b) kötvénykibocsátás,
c) a képviselő-testület hatáskörének átruházása,
d) kitüntetési ügyek,
e) díszpolgári cím adományozása,
f) állásfoglalás sürgősségi indítvány elfogadásához,
g)[7]
h) név szerinti szavazás elrendelése.
26. § (1) A szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A képviselő-testület bármely tagjának indítványára minősített többséggel titkos szavazást rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben.
(3) A titkos szavazás lebonyolításában – amennyiben valamennyi tagja jelen van – az Ügyrendi, Ifjúsági és Sport Bizottság szavazatszámláló bizottságként jár el, egyébként a képviselő-testület tagjaiból álló 3 tagú szavazatszámláló bizottságot kell választani. Az utóbbi esetben a szavazatszámláló bizottság tagjait a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel választja meg.
(4) A titkos szavazást borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiség és urna igénybevételével kell lebonyolítani.
(5) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza
a)[8] a titkos szavazás helyét, időpontját, tárgyát,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét,
e) a szavazatszámláló bizottság tagjainak és a jegyzőkönyvvezetőnek az aláírását,
f)[9] a határozati javaslat és a hozott döntés pontos tartalmát.
(6) A képviselő-testület esetenként bármely képviselő javaslatára minősített többséggel, vita nélkül név szerinti szavazást rendelhet el.
(7) Név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak vagy tartózkodnak a szavazástól.
27. § Amennyiben az önkormányzati képviselő személyes érintettségvel kapcsolatos bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, egy havi tiszteletdíjának 25 %-a megvonásra kerül.
28. § (1) A szavazatok összeszámlásáról a jegyző gondoskodik. Ha a szavazás eredményefelől kétség merül fel vagy azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
(2) A szavazás eredményének megállapítása után az ülésvezető kihirdeti a határozatot.
(3) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően -folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:……./20…..(hó, nap) KT. határozat.
(4) A képviselő-testület a jegyzőkönyvben rögzítetten, de számozott határozat nélkül dönt az alábbiakban
a) napirend elfogadása,
b) ügyrendi kérdések,
c) képviselői interpellációkra adott válaszok,
d) név szerinti szavazás.
(5) A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.
(6) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 10 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, illetve a határozattal érintetteknek.
(7) A határozatok, előterjesztések végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
14. A jegyzőkönyv
33. § (1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv.-ben foglaltakon túl tartalmazza
a) az ülés számát,
b) a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát (illetve, hogy azt nem jelezte),
c) szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,
d)[10]
e) a határozatoknál a végrehajtásért felelős nevét, illetve a végrehajtás határidejét,
f) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, az azokra adott válaszokat és döntéseket.
(3)[11] A jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeletet és a jelenléti ívet.
(4) A képviselő-testületi ülés dokumentumait a Polgármesteri Hivatal titkárságán kell kezelni.
(5) A jegyzőkönyv egy példányát az előterjesztésekkel együtt – a zárt ülés anyagának kivételével – meg kell küldeni a Városi Művelődési Központ és Könyvtárnak is, ahol azt nyitvatartási időben az állampolgárok megtekinthetik.
(6) A jegyzőkönyveket – mellékleteikkel együtt – évente be kell köttetni.
(7) Az állampolgárok a Polgármesteri Hivatal titkárságán – zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésinek jegyzőkönyveibe, arról – térítés ellenében – másolatot kérhetnek.
(8) A zárt ülés jegyzőkönyvét a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítve, külön zárt helyen kell tartani.
(9)[12]
Az önkormányzati rendeletalkotás
49. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotását – a rendeletalkotás szükségességének megindokolásával – kezdeményezheti
a) a települési képviselő,
b) a polgármester, alpolgármester és a jegyző,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a frakció,
e) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke,
f) civil szervezet képviselője.
(2) A rendelet-tervezet elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A rendelet-tervezet előkészítésével megbízható a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság vagy külső szakértő. Külső szakértő felkérésére és bevonására a képviselő-testület és a jegyző jogosult.
(4) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt az illetékes bizottsággal, és a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.
(5) A képviselő-testület az Ügyrendi, Ifjúsági és Sport, valamint a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság javaslata alapján állást foglal a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről. Meghatározhatja az előkészítés menetét, módját, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét.
(6) A képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy mely rendelet-tervezetek érdemi vitája előtt kell közmeghallgatást tartani.
(7) A meghatározott előkészítés után a rendelet-tervezetet a polgármester nyújtja be a képviselő-testülethez annak indokolásával együtt.
(8) A polgármester, illetőleg a jegyző tájékoztatja a testületet az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is.
50. § (1) Az önkormányzati rendelet a polgármesteri hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztés útján kerül kihirdetésre.
(2) Az önkormányzati rendelet közlési módja
a) a könyvtárban történő elhelyezés,
b) helyi képviselők útján történő ismertetés,
c) az önkormányzat internetes honlapján történő elhelyezés.
(3) Az önkormányzati rendeletet meg kell küldeni a végrehajtásban érdekelt vagy arra kötelezett szerveknek.
(4) Az Ügyrendi, Ifjúsági és Sport Bizottság évente ellenőrzi az önkormányzati rendeletek hatályosulását, két évente pedig felülvizsgálja azokat.
(5) A hatályos rendeleteket a Szabályzat függelékeként kell kezelni.
51. § A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal és évszámmal kell ellátni. Pontos megjelölését a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009.(XII.14.) IRM rendelet szabályozza.
2. Ülések helye
16/2011. (XII.1.) önkormányzati rendelet alapján
12. § (1) A képviselő-testület üléseit általában a hónap utolsó csütörtökjén, délután 15 órai kezdettel tartja. Az ülések helye a Polgármesteri Hivatal emeleti nagyterme. A képviselő-testület – ha azt a napirend vagy a résztvevők várható száma indokolja – kihelyezett ülést tart.
3. Ülések láthatósága
16/2011. (XII.1.) önkormányzati rendelet alapján
16. § A képviselő-testület ülésének helyéről és időpontjáról a jegyző a település lakosságát a helyi kábeltelevízió útján, valamint a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtáblájára való kifüggesztéssel tájékoztatja. Egyidejűleg a város honlapján a meghívóval együtt közzéteszi a napirendi pontokhoz kapcsolódó írásos előterjesztéseket.
17. § A képviselő-testület rendes nyilvános üléseit a helyi kábeltelevízió egyenes adásban közvetíti.
[1] Módosította a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[2] Megállapította a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[3] Módosította a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[4] Hatályon kívül helyezte a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[5] Módosította a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[6] Hatályon kívül helyezte a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[7] Hatályon kívül helyezte a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[8] Módosította a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[9] Megállapította a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[10] Hatályon kívül helyezte a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[11] Módosította a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet
[12] Hatályon kívül helyezte a 6/2017. (III.31.) önk. rendelet